Pagina's

woensdag 20 februari 2013

Tutorial afbeelding strijken op stof

De creatieve dames die langskomen op mijn blog of in mijn webwinkel stellen me héél vaak de vraag : hoe krijg je zo een foto op stof?
Ik denk steeds: nu weet iedereen het en hup, daar is alweer de volgende mail met dezelfde vraag.
Niet erg hoor, ik beantwoord alle mails met heel veel plezier (al is het soms erg laat, sorry :)
Maar........ik dacht: laat ik het mezelf gemakkelijker maken door een tutorial op mijn blog te zetten dan hoef ik in de toekomst enkel nog de link door te geven :)
Dus voor de dames die het nog niet wisten: hier probeer ik jullie uit te leggen hoe je een afbeelding strijkt op stof:


 Hiervoor heb je nodig: een afbeelding geprint op kwaliteitsvol transferpapier.
Dit kun je kopen in verschillende hobbywinkels, je maakt het jezelf alleen maar gemakkelijker door niet voor de meest goedkope versie te kiezen is mijn ondervinding.

Zelf "warm" ik mijn stof altijd een eerst voor.
Je doet dit met je strijkijzer op de hoogste stand en zonder dat de stoomtoevoer aan staat.


Neemt je afbeelding bij de hand, dit kan een foto zijn of tekst,
zorg er wel altijd voor als je een afbeelding met tekst gebruikt dat je deze eerst met een fotobewerkingsprogramma hebt gespiegeld want anders staat deze straks in spiegelschrift op je stof.
 

Plaats je afbeelding met de bedrukte kant op je stof , zonder dit nog te verschuiven zet je hier heel even je warme strijkijzer rechtstreeks op ,zodat je afbeelding aan je stof gaat 'plakken'
 

Zodra je afbeelding vast op zijn plaats staat ga je dit fixeren.
 

Hiervoor leg je bovenop je stof en afbeelding een velletje bruin papier of gewoon hittebestendig bakpapier kan natuurlijk ook.
Nu maak je voor ongeveer drie minuten cirkelvormige bewegingen met je strijkijzer over je afbeelding zodat als het ware de inkt van je afbeelding in je stof kan smelten.
Een tip die dit proces vergemakkelijkt is GEEN  inktjetprinter te gebruiken voor het afdrukken van je afbeelding!
   Op onderstaande foto zie je dat je flink wat druk mag uitoefenen op je strijkijzer , zeker op de hoekjes van je afbeelding.

 Hier zie je dat de inkt een klein beetje onder de randjes te voorschijn komt en dus eigenlijk van het transferpapier los komt;
als je dit rondom ziet heb je voldoende lang gestreken.



Trek het nog warme transferpapier (voorzichtig met je vingers) in één beweging vanuit één hoek van je stof!
 

Als je het goed gedaan heb dan staat je afbeelding nu op je stofje en kan je aan slag om er iets moois van te maken en te gebruiken in je handwerkjes.
 

 Een bijkomende tip is om met kleine afbeeldingen te starten, om het even in de vingers te krijgen en het mooiste resultaat krijg je op katoen.
Hoe ruwer je stof hoe meer vintage de uitstraling van je eindproduct wordt.


 

 Hopelijk heb ik een aantal van jullie op weg kunnen helpen met deze tutorial,
ik wens jullie veel strijkplezier toe :)
Mocht je zelf geen printer hebben dan kan je enkele kant en klare transferafbeeldingen vinden in mijn webwinkel: HIER

Zelf ga ik ook nog even verder met afbeeldingen strijken en geurzakjes vullen met lavendel want dit blijft een leuk werkje en een mooi cadeautje!
Lieve groetjes,
Sonja

33 opmerkingen:

  1. Hier maak je vast veel van je lezeressen blij mee, Sonja! Ik heb ook wel eens direct op stof geprint, ik plakte de stof in A4 formaat met spuitlijm op een A4 vel papier en legde dit in de printer. Dat ging bij mij ook altijd goed.

    Een fijne dag verder! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al veel gelezen over gebruik van transfer papier.
      Ga het toch maar eens uitproberen.
      Alleen hoe spiegel je tekst daar ben ik nl nog steeds niet achter.
      Ik zou het leuk vinden als je een kijkje op mijn blog wil nemen en me wil volgen.
      Groetjes,
      Nelleke
      http://nellekeshobbyhoekje.blogspot.nl/

      Verwijderen
  3. Hoi Sonja,
    Dankjewel voor de duidelijke uitleg,altijd handig om foto's te zien, dan sla je het beter op...ga binnenkort eens kijken in je webwinkel om mijn cadeaubon te verzilveren...

    Liefs van Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ken het maar goede uitleg Sonja, daar worden veel mensen blij van.
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee dank je wel voor de TIP Sonja :-)
    Dat ga ik beslist eens proberen! en ook wat Ingrid hierboven zegt gewoon in de printer. Ik ben namelijk wat dit soort dingen betreft voor: gemak dient de mens hihi
    Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi Sonja, dank je voor de duidelijk uitleg. nu ha ik het toch ook een keer proberen. groetjes Merian

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had het al eens geprobeerd en voor de eerste keer
    was het goed meegevallen. Ik vind het reuze fijn om doen!
    Labeltjes, foto's ... alleen ontbreekt het me aan tijd.
    Toch bedankt voor de uitleg, Sonja.
    Nog een gezellige avond,
    liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lief dat je het nog even heéél duidelijk laat zien...dat hebben we soms nodig...het blijft leuk om te doen en je kunt zoveel teksten en afbeeldingen kiezen als je wilt.
    Jij succes met strijken:)

    Lieve groet,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een fijne uitleg en slim van je om er een link van te maken. Het bespaart jou een heleboel werk maar anderen hoeven niet te wachten en kunnen meteen op je blog kijken hoe het moet. Je maakt in ieder geval schitterende creaties op die manier. En nu dus weer lavendelzakjes............kom je al een beetje door de 25kilo Lavendel heen hihi?

    liefs Hanny♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha, Hanny,ja hoor, de lavendel is al flink gemindert, de helft ging naar een atelier waar mensen met een handicap aan zinvolle dagbesteding doen. Ik steek er af en toe een handje toe met workshop, héél veel lavendelzakjes gingen er al door mijn handen ;)))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel Sonja voor je mooie uitleg, ik wil het echt een keertje zelf gaan proberen ben dol op die oude plaatjes,liefs Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat lief Sonja en wat een duidelijke uitleg. Hier maak je velen van ons blij mee.
    het is voor mij al een poos terug dat ik een print op stof gestreken heb.
    Fijne avond en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hay Sonja,

    Wat een geweldige en goede uitleg.
    Ik denk dat je veel mensen blij hebt gemaakt
    met deze uitleg.
    Die oude printjes blijven ook altijd zo schattig,
    en heel aantrekkelijk.

    Dag lieverd,
    Marijke
    www.marijkevanooijen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Sonja, wat toevallig dat ik nu je tutorial zie....ik heb gisteren net voor het eerst een printje gemaakt op een transfer....ik was er nog niet aan toe gekomen om het op een stofje te strijken maar dat ga ik NU direct uitproberen.
    Bedankt voor je uitleg.

    Groetjes Grietje

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Sonja,
    Dank je wel voor de wel heel duidelijk tutorial. Ik ga hier toch echt eens mee aan de slag. Eerst eens achter dat papier aan. Ideetjes, daar ligt het niet aan hoor, maar om de tijd te vinden om materiaal aan te schaffen en dan ook nog zo'n ideetje uit te werken, daar ontbreekt het me nogal eens aan...
    Maar de zin is er, zeker met zo'n duidelijke uitleg.
    Ik wens je een heerlijke avond,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goed gedaan, ik weet hoe het werkt..maar ook bij mij is het een keer in spiegelbeeld gelukt :) grgr..
    Je kan er zoveel leuks me doen..heerlijk !
    Lieve groetjes Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een super duidelijke tutorial Sonja, ik denk dat velen daar goed mee uit de voeten kunnen.
    Prachtig zien je kleine kussentjes eruit!
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geweldig dank je wel!!! Ik ben het al een tijd van plan en heb t transfer papier al een tijdje liggen maar durfde nog niet goed.Maar nu na je tutorial ga ik t zeker proberen!!!
    Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat heb je dat goed uitgelegd Sonja, ziet er zoooo super mooi uit die plaatjes op een kussentje
    Nu nog op zoek naar dat papier !

    Lieve groetjes Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het is weer even geleden dat ik dit heb gedaan Sonja. Maar dat van dat bakpapier dat wist ik weer niet. En zie hier ik leer elke dag nog bij. Alles goed verder met je?

    Lieve groetjes, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oooh Sonja, wat gaaf! Ontzettend bedankt voor deze duidelijke fototutorial.

    Lieve groetjes
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dank je wel voor de super goede uitleg kunnen we weer met iets moois aan de slag

    Liefs Nellie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Goede tutorial Sonja! Heb zelf ook al diverse malen afbeeldingen ofwel op stof gestreken ofwel rechtstreeks geprint! En ja, schrik niet, gewoon met een inkjetprinter! Gewoon een stukje stof op een A4-tje bevestigen (wel zorgen dat de stof goed strak gespannen is) en door je printer halen, voilà ;-) Het blijft altijd een mooi resultaat geven en al helemaal wanneer het niet perfect is, dan krijg je zo'n fraaie vintage look! Groetjes, Ira
    irascreacorner.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ja de enigste printer in huis is die van mijn zoon en dat is een inkjet printer.... dus helaas, daar durf ik ook niet mee te experimenteren !!!
    Maar wel leuk dat je het een keer goed hebt uitgelegd!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Lieve♥ Sonja..♥
    Geweldig♥ deze uitleg met je MOOIE♥ transfers afbeeldingen♥..;))
    Ik ga ze natuurlijk ook bij jou♥ bestellen vind ze zó mooi♥..;))
    Ik wil er ook met die oude nostalgische baby♥ foto's♥ van vroeger ooohhh heb je die ook?..;)
    Ja Sonja♥ het was weer genieten♥ van je korte cursus op je Post♥ ..;)
    Hier is brrr koud bij jou zeker ook met al die sneeuw♥ weer en komende zondag♥ ook.. verlang♥ nu echt naar de LENTE♥..;(
    Wens je fijn CREATIEF♥ Weekend♥ véél Liefs♥ Gaby..x♥x

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Bedankt Sonja, je bent een schat!!

    fijn weekend
    marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heb al heel lang transferpapier wat ik bij de Hema gekocht heb liggen, wordt nu dus de hoogste tijd aan de hand van jouw aanwijzingen om er iets mee te gaan doen, bedankt voor je duidelijke uitleg!!
    Groetjes Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Een duidelijke uitleg, waarmee iedereen zelf aan de slag kan. Lief om dit te delen!

    Fijn weekend. Lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hallo Sonja,
    Door jou ben ik ooit gaan bloggen (via clubs) maar ben je een beetje uit het oog geraakt. Maar ik heb je weer gevonden!
    Wat super deze uitleg over printen op stof! je hebt het heel duidelijk uitgelegd en ik wil er zeker wat mee doen! Tnx!
    liefs, Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik was even aan het googlen op transferpapier en kwam op jouw site terecht.
    Bedankt voor de tutorial, ik ga het zeker proberen om afbeelding op stof te krijgen.
    Groetjes Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen