Pagina's

dinsdag 4 oktober 2011

Tutorial: geurzakjes maken

 Bij één van mijn vorige posten over het oppimpen van geurzakjes kreeg ik enorm veel reactie.
Een aantal blogdames mailde me met de vraag of ik eens even kon uitleggen hoe ik die maakte??
Via mail gaf ik iedereen een vrij uitgebreide uitleg en...........
niemand snapte er een snars van :)))))))))
Deze namiddag kwamen twee vriendinnen van me in mijn hobbykamertje een workshopje "geurzakjes maken " volgen en ik heb geluisterd naar Kethy en Thea en braaf foto's voor jullie gemaakt.
En voor iedereen die het wil proberen natuurlijk:



 Zelf gebruik ik voor het zakje zelf handgeschept papier, dit heeft niks te maken met de doorlaatbaarheid van geur, ik vind het gewoon mooi.
Ook heb je een afbeelding nodig naar wens, dit kan een tekst zijn of een vintageplaatje,
ik print die uit op papier van 170gr, ietsje steviger dus en vier op één pagina.
  Dan nog wat kantjes en lintjes en vulling voor in het geurzakje.

   Deze keer gebruikte ik herfstpotpourri van bij Blokker en kaneelstokjes van Action.
 De potpourri heb ik enkele dagen in een afgesloten schoendoos gedaan met enkel aromadruppeltjes  erop! 
Zo ruikt hij nu heerlijk en de kaneel ruik je ook best lang als je de stokjes verkruimeld zodat de geur opnieuw vrijkomt!

Maar natuurlijk kan je deze zakjes vullen met eender wat je wil,
gewoon je eigen zin doen :)


We beginnen eraan met het A4 papier dubbel te vouwen met 1cm omslag, die lijm ik gewoon met een lijmstift van de action.
Als je het blad dan omdraait krijg je dit:

Hierna vouw je aan allebei de kanten een zijlijn van ongeveer 1.5cm,
dit wordt de zijkant van je geurzakje.


Nu plooi je zowel boven als beneden dit zakje met een plooi van ongeveer 2.5cm.

Je legt dit met de bovenkant op de tafel en kan beginnen met het pimpen van je geurzakje.
Op deze foto zie je ook duidelijk links de plaklijn die je in het begin hebt gemaakt, deze valt tijdens het vouwen straks helemaal weg dus daar hoef je geen rekening mee te houden.


 Je kan het best nu alles plakken wat je erop wil hebben omdat dit het best lukt voordat je het zakje helemaal gevouwen hebt.
Natuurlijk kan je ook stempels en bloemetjes gebruiken, ook weer net wat je zelf leuk vind.


Als je zover bent maak je twee gaatjes in de bovenkant van het zakje en vouw je dit met je hand erin open. 
Je plooit de zijkanten op de vouwlijn een beetje naar binnen zodat je dit krijgt:

Druk het zakje nu terug dicht en vouw aan de benedenzijde de hoekjes naar binnen (tot aan de plooilijn):


Dit wordt de bodem van je zakje. Vouw het weer open en druk de zijkanten naar binnen.
 Als je zover bent kan je beginnen met het lijmen van de bodem. Met deze dikte van papier gebruik ik gewoon houtlijm, dit werkt het best met handgeschept papier omdat dit sneller droogt dan een lijmstift.
Als je het een minuutje aandrukt zit het goed vast.





 Wel maak ik altijd een extra kartonnetje wat ik aan de binnenkant van het zakje vastlijm zodat er geen potpourri door de gaatjes kan vallen.
Nu kan je het zakje vullen!!!

  Plooi het daarna vanboven ook om en rijg er een touwtje of kantje door,
laat ook hier je eigen fantasie de vrije loop!


Dit is het resultaat wat we er onder ons drietjes deze  namiddag van gemaakt hebben, 
zoals jullie zien heeft ieder zijn eigen stijl.
De dames zelf wilden niet op de foto omdat ze zelf geen blog hebben,
flauw excuus vind ik :))))))
Bij de volgende workshop is dit een vereiste  ;)


Hopelijk kunnen jullie er nu wel iets van maken, 
maar mocht je toch nog vragen hebben,
mijn mailadres staat rechtsboven op dit blog.
Ben benieuwd of ik geurzakjes ga zien langskomen ;)
Veel knutselplezier


Lieve groetjes, Sonja



31 opmerkingen:

  1. Hoi Sonja,

    Heb je toch aan een tutorial gewaagd. . . .
    Ziet er heel duidelijk uit, wie het nu nog niet snapt.

    Groetjes Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heey lieverd,

    Wat heerlijk een uitleg van de geurzakjes.
    Wat duidelijk zeg...
    Ik denk dat we je allemaal dankbaar zijn, want deze zakjes zijn BEELDSCHOON.
    En je bent een schat dat je dit met ons wilt delen.

    Dag meis...liefs,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Sonja,
    Wat ontzettend goed van je om deze tutorial te maken. Heel duidelijk. Ik ga het weekend ermee aan de slag en dan verschijnen ze (als het goed is) op mijn blog. Heel fijn dat je het met ons wil delen, ik denk dat je hier velen van ons blij mee hebt gemaakt.

    Lieve groetjes,
    Kethy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben ik even weer .. ik ga je ook even pinnen. Dit moet gewoon de wereld in haha.

    Doeiii

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zijn wel erg leuk geworden, Sonja!! Wat zullen ze lekker ruiken!!

    Ik wist wel hoe het moet, maar ben er gewoon nog niet toe gekomen! Eerst vers materiaal he, het is nu herfst!!
    Loopt niet weg, toch??

    Leuk dat je er meteen een tutorial van gemaakt hebt! Nu kan iedereen aan de slag.

    Wel handig dat ik nu gewoon op je naam kan klikken en meteen op je blog kom!!

    Fijne avond verder.

    Liefs Thea ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als ik je tutorial zo doorlees dan duizeld het me nog maar ik denk dat ik het gewoon even uit moet proberen dan gaat het me vast en zeker lukken, ik vind ze zo leuk!
    Dank je wel hoor!!!
    Groetjes, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi en ook zeer duidelijk lieve Sonja, jou uitleg van de schattige geurzakjes.
    Daar zullen velen heel blij mee zijn, bedankt daarvoor. En met kaneel, mmmmm dat past zo heerlijk bij de Herfst.

    En flauw hoor van de dames dat ze niet op de foto willen;-)))))

    Fijne week,

    Liefs Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad ik denk dat je het gewoon moet doen en dan gaat het vanzelf net zoals met origami vouwen.
    Wat een prachtige tutorial Sonja!
    Goed uitgelegd en gefotografeerd hoor!
    De resultaten mogen er wezen echt prachtig!
    Dank voor je lieve reaktie die gelukkig bij mij wel lukte!
    Lieve groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat lief dat je dit zo duidelijk hebt uitgelegd! En de geurzakjes zijn prachtig!

    Lieve groetjes, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw super leuk zeg! Je hebt het erg goed uitgelegd met duidelijke foto's erbij! Dat moet zeker lukken....ik ga het eens proberen.
    Groetjes van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  11. prachtige tutorial en uitleg, en de zakjes zien er prachtig uit.
    ik maak ook zakjes , allen weer anders, maar vind deze toppie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig Sonja...ik ga je even mailen......liefs van mij...xxx..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ga idd weer proberen te reageren Sonja!
    Wat een superleuke en goede tutorial! Ga dit zeker ook proberen hoor. Flauw van de dames dat ze niet op de foto wilden hoor...haha. Sta er zelf ook niet graag op hoor...
    Wel gezellig hoor, zo met z'n allen lekker freubelen!
    fijne dag verder
    liefs Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Sonja,
    Wat heb je dat goed uitgelegd zo, en heel duidelijk ook met die foto's erbij. Ik denk dat ik dit snel ook een keer ga proberen, want ik vind zulke geurzakjes heel erg leuk. Dank je wel hiervoor...
    Ik wens je een heel fijne dag,
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  15. hoi wat leuk gedaan van je een lief dat je alles uitlegt voor al je meedeblogger liefs rommy

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hey lieve Sonja,

    Nu stond het wel op mijn dashbord....en ik vind het helemaal geweldigggg!
    Super hoe je het hebt uitgelegd,en gefotografeerd, het is inderdaad een heel werkje zoiets....een tutorialwerkstuk. Maar het is erg leuk om met iedereen te delen. Ik ga het zeker proberen...eerst nog even geschikt papier vinden,dat valt hier in de buurt niet mee.

    fijne dag en bedankt,

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ohh wat mooi zijn ze!! en wat heb je dit duidelijk uitgelegd, super hoor!

    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hee Sonja,
    EIN-DE-LIJK kan ik weer op je blog komen. Als ik na een reactie van jou bij mij jouw naam aan klikte, kwam ik op je profielpagina, maar als ik dan op je blognaam klikte kreeg ik een leeg blog ;-(. Je emailadres had ik ook niet meer ( dacht ik) ( blijkt nu dus van wel) dus ik kon niet in contact komen met je. Maar gelukkig is dat nu opgelost en kan ik weer bij je komen kijken. Het was dus beslist geen onwil hoor!!!
    Je hebt de laatste tijd weer prachtige dingen gemaakt en mooie foto's geplaatst zeg. Super!
    Je geurzakjes zijn schattig. Leuk idee hoor.Als ik nog eens tijd over heb hihi, zal ik ook eens en poging wagen ;-)

    groetjes, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wat fijn dat we aan je workshop-on-line kunnen deelnemen. ik weet niet of ik mijn reactie kan plaatsen, want de eerste regel staat er maar half op! liefs, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een supermooie geurzakjes; ga het zeker een keertje uitproberen!

    Fijne dag. Liefs, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Nou zeg...Hartelijk bedankt hoor..met deze goede uitleg moet het mij toch zeker ook lukken om deze super mooie geurzakjes ook te maken... ik Verheug mij er nu al op !!!!!
    Bedankt Sonja..en een lieve groet Elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ~~~ Lovely ~~~
    Ik ga het gauw een keer uitproberen.
    Waar haal jij die leuke plaatjes vandaan?

    groet Susi

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Sonja, erg bedankt voor je vintage plaatjes, ben er super blij mee
    groet Susi

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Die ga ik uitproberen hoor wat een leukerd, heel erg bedankt dat je dit even deelt met ons.

    Lieve groetjes,
    Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat ontzettend mooie geurzakjes, en wat super lief ons te laten zien hoe het moet, dankje wel !!

    Lieve groetjes Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hele mooie geurzakjes,die ga ik zeker een keer maken!
    groetjes gerrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Helemaal geweldig! Dank je wel voor de tip, ga het dit weekend gelijk proberen...
    Groetjes van Audrey van DIOL

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo, wat een ontzettend leuk idee. Ik vind je blog echt geweldig! Ik zet je gauw bij mijn favorieten. Die mooie prentjes en Franse teksten haal je die van internet af?

    Groetjes,

    Manuela

    BeantwoordenVerwijderen
  29. wat fatastsich leuk en mooi gemaakt!! sla mooi deze link op :-)
    lieve groet jenneke
    http://creaties-jenneke.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen